Praktiniai patarimai
Administracine paslauga* laikoma tokia viešojo administravimo subjekto veikla, kuri susijusi su dokumentų išdavimu ar informacijos teikimu:
- Teisės aktų nustatytų dokumentų, kurių turėjimas patvirtina viešojo administravimo subjekto suteikiamos teisės įgijimą, išdavimas.
- VAS veiksmai išduodant teisės aktų nustatytus dokumentus su valstybės registruose, valstybės informacinėse sistemose, archyvuose ar paties viešojo administravimo subjekto turima informacija.
- Teisės aktų nustatytų ir asmenų privalomai viešojo administravimo subjektams teikiamų dokumentų ar informacijos priėmimas.
- Teisės aktų nustatytos informacijos registravimas valstybės registruose ar valstybės informacinėse sistemose asmens prašymu.
*Viešojo administravimo įstatymas, 2 str. 1 d. ir 19 str. 1 d.
- Pažymos apie darbo užmokestį ir (arba) darbo stažą išdavimas
- Viešosios informacijos rengėjų ir (ar) skleidėjų atstovų akreditavimas
- Muitinės deklaracijų kompiuterinių duomenų išrašų (dokumentų) kopijų teikimo paslauga teisėsaugos institucijoms, kai kreipiasi duomenų deklaracijos bendradarbiavimo tikslais
Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 6 straipsnio 3 punkte ir 19 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad administracinių paslaugų teikimas yra išskirtinai viešojo administravimo subjektų kompetencija, todėl subjektai, kuriems Viešojo administravimo įstatymo nustatyta tvarka nėra suteikti įgaliojimai vykdyti viešąjį administravimą, administracinių paslaugų teikti negali. Pažymėtina, kad pažymas apie buvusį darbo užmokestį pensijai skirti ir pažymas apie buvusį darbą (toliau – Pažymos) išduoda ne tik viešojo administravimo subjektai, bet ir kiti darbdaviai, nepriklausomai nuo jų teisinės formos, o šiose pažymose pateikiama informacija iš esmės identiška. Ši veikla kyla ne iš viešojo administravimo funkcijų vykdymo, o iš darbo santykių, t. y. Pažymų negalėtų gauti fizinis asmuo, kuris nebuvo darbo santykiais susijęs su jas išduodančia įstaiga (įmone ar kt.), todėl Pažymų išdavimas neturėtų būti laikomos administracine paslauga. Atkreipiame dėmesį į tai, kad teisės aktai pareigos viešojo administravimo subjektams išduoti Pažymas ir vieningų reikalavimų Pažymų formai nenustato. Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2017 m. gruodžio 27 d. įsakymas Nr. A1-670 „Dėl socialinio draudimo pensijų skyrimo ir mokėjimo nuostatų patvirtinimo“ nustato, kad darbo stažo pažyma yra dokumentas, kuriuo remiantis priimamas sprendimas dėl atitinkamos rūšies pensijos ar kompensacijos skyrimo ir (ar) mokėjimo, tačiau šias pažymas išduoda darbdaviai (jų įgalioti juridiniai asmenys, teikiantys jiems dokumentų saugojimo paslaugas ir turintys tokios veiklos licenciją). Pažymos apie darbo stažą išduodamos remiantis turimais dokumentais patvirtinamos vadovo parašu bei antspaudu, jeigu juridinis asmuo privalo jį turėti. Atkreipiame dėmesį ir į tai, kad atvejais, kai asmuo nepateikia pažymos įrodančios jo darbo stažą, Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimo įstaiga pati kreipiasi į darbdavį dėl pažymos išdavimo, todėl ją išduoti fiziniam asmeniui nėra privaloma (Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2017 m. gruodžio 27 d. įsakymas Nr. A1-670 „Dėl socialinio draudimo pensijų skyrimo ir mokėjimo nuostatų patvirtinimo“ III skyriaus 6.4.2. papunktis). Pažymėtina, kad atvejais, kai Pažymas išduoda viešojo administravimo subjektai, gavus prašymą išduoti Pažymą, jis turi būti nagrinėjamas vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. rugpjūčio 22 d. nutarimu Nr. 875 „Dėl asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių patvirtinimo“ patvirtintomis Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo taisyklėmis.
Viešosios informacijos rengėjų ir (ar) skleidėjų atstovų (toliau – žurnalistai) akreditavimas Vyriausybės kanceliarijoje nelaikytinas administracine paslauga dėl šių priežasčių: 1) žurnalistai akredituojami šalių susitarimu (Lietuvos Respublikos visuomenės informavimo įstatymo 12 straipsnio 1 dalis). 2) šios veiklos tikslas yra sudaryti sąlygas žiniasklaidos atstovams informuoti visuomenę apie Vyriausybės veiklą, o administracinė paslauga kildinama iš teisės aktais valstybės asmeniui nustatytos pareigos vykdyti nustatytas veiklas, teikti jai ar gauti iš jos nustatytą informaciją ar atlikti kitus valstybės nustatytus veiksmus. 3) Vyriausybės kanceliarija savo iniciatyva skelbia kvietimą teikti anketas dėl žurnalistų akreditavimo. Tuo tarpu poreikis gauti administracinę paslaugą kyla ne paslaugos teikėjui, o asmeniui, kuris, norėdamas ją gauti turi teisės aktų nustatytu būdu inicijuoti administracinės paslaugos suteikimą. 4) Ilgalaikė akreditacija suteikiama išduodant ilgalaikį leidimą įeiti į Vyriausybės pastatą. Tokių leidimų išdavimas laikomas vidaus administravimo veikla, o ne administracinių paslaugų teikimu. 5) Žurnalistų akreditacija nėra išskirtinai viešojo administravimo subjektų vykdoma veikla.
Muitinės deklaracijų kompiuterinių duomenų išrašų (dokumentų) kopijų teikimo paslauga laikoma administracine, kadangi atitinka Viešojo administravimo įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 2 punkto reikalavimus, t. y. viešojo administravimo subjekto veiksmai išduodant teisės aktų nustatytus dokumentus su paties viešojo administravimo subjekto turima informacija. Muitinės deklaracijų ir duomenų teikimas pagal teisėsaugos institucijų paklausimus nėra administracinė paslauga. Pagal Viešojo administravimo įstatymo 12 straipsnio 4 dalį viešojo administravimo subjektas motyvuotai gali prašyti kito viešojo administravimo subjekto pateikti dokumentus, informaciją ar nuomonę pagal kompetenciją, kurių reikia administraciniam sprendimui priimti, arba tarnybinės pagalbos. Todėl veikla, kai dėl duomenų ir deklaracijų išrašų gavimo kreipiasi kitas viešojo administravimo subjektas, laikytina tarnybine pagalba.
Išorinis vertinimas ir akreditavimas negali būti laikomas administracine paslauga, nes aukštosios mokyklos arba tam tikros krypties studijų akreditavimas – procedūra, kurios metu Studijų kokybės vertinimo centro (toliau – Centras) patvirtina, kad aukštosios mokyklos veikla ar tam tikros krypties studijos atitinka joms nustatytus rodiklius pagal vertinamąsias sritis (Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo 48 straipsnio 3 dalis ir 49 straipsnio 5 dalis). Atliekant aukštosios mokyklos veiklos vertinimo ir akreditavimo procedūrą nustatomas aukštosios mokyklos veiklos kokybės lygmuo, taip pat jos veiklos atitiktis nustatytiems rodikliams (Mokslo ir studijų įstatymo 49 straipsnio 2 dalis ir 6 dalis). Toks atitikties teisės aktuose nustatytiems reikalavimams patvirtinimas nėra tapatus viešojo administravimo subjekto suteikiamos teisės įgijimo patvirtinimui, nes teisė vykdyti studijas ir su studijomis susijusią veiklą (toliau – studijų veikla) suteikiama Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministrui išdavus tam leidimą. Asmenys, kuriems šis leidimas neišduotas, negali kreiptis į Centrą dėl išorinio vertinimo ir akreditavimo.
Išorinis vertinimas ir akreditavimas yra procedūra, vykdoma visu studijų veiklos vykdymo laikotarpiu. Jos tikslas yra ne suteikti teisę vykdyti šią veiklą, o užtikrinti, kad ji būtų vykdoma kokybiškai (tai patvirtina Mokslo ir studijų įstatymo 48 straipsnio 1 dalyje nustatyti išorinio vertinimo ir akreditavimo tikslai).
Užsienio kvalifikacijų, susijusių su aukštuoju mokslu, akademinis pripažinimas (toliau – pripažinimas) nelaikomas administracine paslauga, nes visais Studijų kokybės vertinimo centro (toliau – Centro) paklausime nurodytais atvejais kvalifikacijos pripažinimas nėra tapatus viešojo administravimo subjekto suteikiamos teisės įgijimo patvirtinimui. Išsilavinimo ir kvalifikacijų, susijusių su aukštuoju mokslu ir įgytų pagal užsienio valstybių ir tarptautinių organizacijų švietimo programas, pripažinimo tvarkos apraše (Patvirtintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. vasario 29 d. nutarimu Nr. 212) (toliau – Aprašas) apibrėžiama, kad užsienio kvalifikacijos akademinis pripažinimas – užsienio kvalifikacijos akademinį pripažinimą vykdančios institucijos formalus patvirtinimas, kuriuo įvardijama užsienio kvalifikacijos vertinimo metu nustatyta tos kvalifikacijos vertė kvalifikacijos turėtojui siekiant studijuoti ir (ar) dirbti Lietuvos Respublikoje. Pats savaime pripažinimas yra būtina, tačiau nepakankama sąlyga norint studijuoti ar dirbti Lietuvoje. Aukštųjų mokyklų atveju jis laikomas būtinu reikalavimu vykdant stojančiųjų priėmimo į aukštąsias mokyklas procedūrą, nors tiek Centras, tiek aukštosios mokyklos atlieka to paties tipo pripažinimą.
Atkreipiame dėmesį, kad Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 6 straipsnio 3 punkte ir 19 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad administracinių paslaugų teikimas yra viešojo administravimo subjektų kompetencija, todėl subjektai, kuriems Viešojo administravimo įstatymo nustatyta tvarka nėra suteikti įgaliojimai teikti administracines paslaugas, jų teikti negali. Aprašo 10.3 papunktyje nurodyta, kad užsienio kvalifikacijų akademinį pripažinimą ketinantiesiems studijuoti vykdo įgaliotoji aukštoji mokykla. Pažymėtina, kad ji gali būti įvairių teisinių formų, pavyzdžiui, viešoji įstaiga. Toks teisinis reguliavimas nedera su Viešojo administravimo įstatymo nuostatomis, nes viešosioms įstaigoms, kurių savininkė ar dalininkė yra valstybė, viešojo administravimo įgaliojimai teikti administracines paslaugas gali būti suteikti tik tada, kai nėra valstybės ar savivaldybių institucijų ar įstaigų, kurioms šie įgaliojimai gali būti suteikti (Viešojo administravimo įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 2 punktas).
Statybos užbaigimo aktas nėra viešojo administravimo subjekto suteikiamos teisės įgijimą įrodantis dokumentas. Vadovaujantis Statybos techninio reglamento STR 1.05.01:2017 „Statybą leidžiantys dokumentai. Statybos užbaigimas. Statybos sustabdymas. Savavališkos statybos padarinių šalinimas. Statybos pagal neteisėtai išduotą statybą leidžiantį dokumentą padarinių šalinimas“, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2016 m. gruodžio 12 d. įsakymu Nr. D1-878, 10.2 papunkčiu „ Statybos užbaigimo aktas (toliau – aktas) – <...> komisijos (toliau – komisija) surašytas dokumentas, patvirtinantis, kad ypatingasis ar neypatingasis statinys pastatytas, rekonstruotas, daugiabutis namas ar visuomeninės paskirties pastatas atnaujintas (modernizuotas), daugiabučio namo šildymo ir apsirūpinimo karštu vandeniu bendrosios inžinerinės sistemos pertvarkytos pagal statinio projekto sprendinius.“
Informacijos apie statytoją atnaujinimas Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (toliau – VTSPI) išduotuose statybą leidžiančiuose dokumentuose nėra savarankiška administracinė paslauga, duomenys gali būti atnaujinami tik tuose statybą leidžiančiuose dokumentuose, kuriuos VTSPI išdavė, todėl šis veiksmas laikytinas kitų administracinių paslaugų (pavyzdžiui, leidimo tęsti sustabdytą statybą išdavimo, Statybos leidimų, kurių teisės aktų nustatyta tvarka neišdavė savivaldybės administracija, išdavimo ir kt.) teikimo proceso dalimi. Dokumentų (Statinio (dalies) ekspertizės rangovų tvirtinamų deklaracijų apie statybos užbaigimą registravimas Lietuvos Respublikos statybos leidimų ir statybos valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje ,,Infostatyba“ Statybos įstatymo 28 straipsnio 3 dalyje nurodytais atvejais; Pažymų apie nebaigtų statyti ar rekonstruoti nesudėtingų statinių statybą registravimas Lietuvos Respublikos statybos leidimų ir statybos valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje „Infostatyba“; Statinio (dalies) ekspertizės rangovo tvirtinamų pažymų apie statinių statybą be nukrypimų nuo esminių statinio projekto sprendinių registravimas Lietuvos Respublikos statybos leidimų ir statybos valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje ,,Infostatyba“; Statytojų (užsakovų) užpildytų pažymų apie nebaigtų statyti ar rekonstruoti statinių išardymą registravimas Lietuvos Respublikos statybos leidimų ir statybos valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje ,,Infostatyba“; Deklaracijų apie statybos užbaigimą registravimas Lietuvos Respublikos statybos leidimų ir statybos valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje „Infostatyba“ Statybos įstatymo 28 straipsnio 4 dalyje nurodytais atvejais) registravimas informacinėje sistemoje „Infostatyba“ neatitinka administracinės paslaugos požymių: 1) dokumentų registravimas informacinėje sistemoje „Infostatyba“ vykdomas automatiškai, nepriimant administracinio sprendimo; 2) atliekant dokumentų registravimo veiksmą į informacinę sistemą „Infostatybą“ įvedami duomenys negali paslaugos gavėjo prašymu būti taisomi, tikslinami ar kitaip keičiami; 3) automatinis dokumentų registravimas negali paslaugos gavėjo būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka, todėl nei vienu iš Inspekcijos nurodytų atvejų dokumentų registravimas informacinėje sistemoje „Infostatyba“ negali būti laikomas administracine paslauga. Deklaracijų apie statybos užbaigimą registravimas Lietuvos Respublikos statybos leidimų ir statybos valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje „Infostatyba“ Lietuvos Respublikos statybos įstatymo 28 straipsnio 4 dalyje nurodytais atvejais negali būti laikomas administracine paslauga, nes vadovaujantis nurodyta Statybų įstatymo nuostata deklaracija apie statybos užbaigimą surašoma ir registruojama Lietuvos Respublikos statybos leidimų ir statybos valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje „Infostatyba“ tik statytojo (užsakovo) ar jo teises ir pareigas perėmusio asmens pageidavimu, tai reiškia, jog teisės aktai nenustato prievolės statytojui (užsakovui) nurodytais atvejais pateikti VTSPI registruoti deklaraciją apie statybos užbaigimą. Tiek šiuo, tiek Statybų įstatymo 28 straipsnio 3 dalyje nustatytu atvejais deklaracijų apie statybos užbaigimą registravimas informacinėje sistemoje „Infostatyba“ yra laikomas privaloma statybos užbaigimo proceso dalimi, o ne Viešojo administravimo įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 3 ir 4 punktuose nustatytomis administracinėmis paslaugomis. Statinio (dalies) ekspertizės rangovo tvirtinamų pažymų apie statinių statybą be nukrypimų nuo esminių statinio projekto sprendinių registravimas Lietuvos Respublikos statybos leidimų ir statybos valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje ,,Infostatyba“. Minėta, veikla, vykdoma sutarties pagrindu, todėl nėra laikoma administracine paslauga, dokumentai informacinėje sistemoje „Infostatyba“ registruojami automatiškai, todėl aptariamu atveju VTSPI atlieka informacinės sistemos „Infostatyba“ tvarkytojo funkcijas, o ne teikia nurodytas administracines paslaugas. Pažymos apie nebaigtų statyti ar rekonstruoti nesudėtingų statinių statybą ir statytojų (užsakovų) ir pažymos apie nebaigtų statyti ar rekonstruoti statinių išardymą vadovaujantis Statybų įstatymo 39 straipsnio 1 ir 2 dalimis Lietuvos Respublikos statybos leidimų ir statybos valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje ,,Infostatyba“ ne registruojamos, o užpildomos. Pažyma pagrindu (iš)registruoti statinį Nekilnojamojo turto registre tampa ne nuo jos užpildymo, o nuo patvirtinimo, kurį atlieka statinio ekspertizės rangovas, o ne VTSPI, ir pažymos išdavimo statytojui (užsakovui) momento, todėl pažymos užpildymas negali ir būti prilygintas teisės aktų nustatytų ir viešojo administravimo subjektui privalomai teikiamų dokumentų ar informacijos priėmimu ir būti laikomas administracine paslauga. Savivaldybių infrastruktūros plėtros sutarčių ir sprendimų dėl jų nutraukimo skelbimas Lietuvos Respublikos statybos leidimų ir statybos valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje „Infostatyba“ negali būti laikomas administracine paslauga. Administracinė paslauga kyla iš teisės aktais valstybės fiziniam ar juridiniam asmeniui nustatytos pareigos vykdyti nustatytas veiklas, teikti jai ar gauti iš jos nustatytą informaciją ar atlikti kitus valstybės nustatytus veiksmus, todėl administracinės paslaugos neteikiamos sutarčių pagrindu, o viešojo administravimo subjektai (pavyzdžiui, savivaldybių administracijos) negali būti administracinių paslaugų gavėjais.
Teritorijų planavimo dokumentų patikrinimo akto teikimas yra Teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros įstatymo 6 straipsnyje nustatytos, VTPSI atliekamos funkcijos – teritorijų planavimo proceso baigiamojo etapo valstybinės priežiūros rezultatas, bet ne savarankiška administracinė paslauga. Kartu tai tarpinis teritorijų planavimo proceso veiksmas, kuris negali būti tapatinamas su viešojo administravimo subjekto suteikiamos teisės įgijimą įrodančių dokumentų išdavimu.